Календарне планування уроків біології і екології 11 клас
Рівень стандарту (70 годин – 2 години на тиждень)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, біологія і екологія 10-11 класи. Рівень стандарту
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Підручник Біологія і екологія (рівень стандарту) для 11 класів ЗСО Костянтин Задорожний
№ з/п | Дата | ДЗ | Тема уроку | Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Тема 5. Адаптації (20 год.) | ||||
1* | | §1, стр. 4-8 | Вступний інструктаж з БЖД Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. | Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм формулює: - принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; - правило обов’язкового заповнення екологічної ніші; називає: - основні властивості адаптацій; - параметри екологічної ніші; - способи терморегуляції організмів; - основні форми симбіозу організмів; - форми паразитизму; - типи адаптивних біологічних ритмів організмів; наводить приклади: - адаптацій організмів до різних середовищ мешкання; - адаптацій людини до різних умов проживання - адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин; описує: - адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання; характеризує: - коадаптації організмів; - типи біологічних ритмів: зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні, річні, багаторічні; пояснює: - молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем; - відносний характер адаптацій; - біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана; - генетичну основу формування адаптацій. Діяльнісний компонент: визначає: - ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання; розпізнає : - приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми; порівнює: - особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини; - адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання; складає схеми: - комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів; моделює: - наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів; Ціннісний компонент робить висновок: - про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу, - про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем; - про адаптивне значення фотоперіодизму. дотримується правил: - здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу; обґрунтовує судження: - про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів, виявляє ставлення до: - підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму. |
2 | | §2, стр. 8-12 | Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій. | |
3 | | §3, стр.12-14 | Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів. | |
4 | | §4, стр.14-18 | Поняття про адаптивну радіацію. | |
5 | | §5, стр.18-20 | Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. | |
6 | | §6, стр. 20-24 | Основні середовища існування та адаптації до них організмів. | |
7* | | §6, стр. 20-24 | Водне середовище існування | |
8 | | §6, стр. 20-24 | Наземно-повітряне середовище існування | |
9 | | §6, стр. 20-24 | Ґрунтове середовище існування | |
10 | | §7, стр. 24-30 | Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. | |
11 | | §8, стр. 30-34 | Способи терморегуляції організмів. | |
12 | | §9, стр.34-36 | Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання. | |
13 | | §10, стр.36-40 | Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. | |
14 | | §11, стр.40-42 | Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. | |
15 | | §12, стр.42-44 | Симбіоз та його форми. | |
16 | | §13, стр.44-48 | Паразитизм. Організм як середовище мешкання. Практична робота№1 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування | |
17 | | §14, конспект | Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. | |
18 | | §14, конспект | Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. | |
19 | | §15, стр.52-54 | Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення. | |
20* | | | Узагальнення з теми «Адаптації» | |
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя ( 15 год.) | ||||
21 | | §16, стр.56-58 | Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. | Знаннєвий компонент оперує термінами: - здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання; називає: - науки, що вивчають здоров’я людини; - шляхи зараження інфекційними хворобами; - чинники неінфекційних хвороб людини; наводить приклади: - профілактичних заходів щодо хвороб людини; Діяльнісний компонент характеризує: - принципи здорового способу життя; - імунну систему людини, особливості її функціонування; пояснює: - механізми взаємодії системи антиген-антитіло; - заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом); Ціннісний компонент оцінює: - вплив регулярних тренувань і рухової активності, на здоров’я людини; - вплив харчування на здоров’я людини; обґрунтовує судження про: - необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах; - необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; - негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини; виявляє власне ставлення: - до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій; - до особистої та громадської профілактики захворювань робить висновки: - активний спосіб життя це основа збереження здоров’я; - особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань. |
22 | | §17, стр.58-62 | Складові здорового способу життя:раціональне харчування, | |
23 | | §17, стр. 58-62 | Рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. | |
24 | | §18, стр. 62-66 | Безпека і статева культура. | |
25 | | §19, стр. 66-67 | Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, | |
26 | | §19, стр. 67-69 | Негативний вплив на здоров’я людини куріння.. | |
27* | | §19, стр. 69 | Негативний вплив на здоров’я людини наркотиків. | |
28 | | §20, стр. 70-71 | Вплив стресових факторів на організм людини. | |
29 | | конспект | Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. | |
30 | | §21, стр.72-73 | Імунна система людини, особливості її функціонування. | |
31 | | §21, стр.74-75 | Імунокорекція. Імунотерапія. | |
32* | | | Контрольна робота №1 | |
33 | | §22,стр.76-83 | Профілактика неінфекційних захворювань | |
34 | | §23,стр.84-87 | Профілактика інфекційних, інвазійних захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом. Навчальний проект «Особиста програма зміцнення здоров’я». | |
35* | | | Тематичний контроль Практична робота №2 «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань». | |
Тема 7. Екологія (орієнтовно 13 год.) | ||||
36 | | §24,стр.90-92 | Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. | Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера; називає: - екологічні закони і їхнє значення; - шляхи асиміляції, передачі та розсіювання енергії в екосистемах; - основні біоми Землі; - ключові біогеохімічні цикли; наводить приклади: - екологічних чинників та їхньої взаємодії; - типів взаємодій популяцій у екосистемах; - трофічних ланцюгів та трофічних сіток; характеризує: - процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; - дію екологічних чинників; - принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; - властивості та характеристики екосистем. Діяльнісний компонент встановлює: - елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами; аналізує: - залежність життєдіяльності організмів від середовища існування; -дію в природі законів оптимуму, взаємо компенсації екологічних факторів; - закономірності структур популяцій; - механізми дії екологічних чинників; - механізми інтеграції складових екосистеми; складає схеми: - біогеохімічних циклів; - трофічних ланцюгів та трофічних сіток; порівнює: Ціннісний компонент висловлює судження щодо: - значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; |
37 | | §24,стр.93 | Екологічні закони. | |
38 | | §25,стр.94-97 | Екологічні чинники та їхня класифікація. | |
39 | | §26,стр.98-99 | Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.. | |
40 | | §27,стр.100-103 | Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. | |
41 | | §28,стр.104-107 | Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. | |
42* | | §29,стр.108-109 | Властивості та характеристики екосистем. | |
43 | | §29,стр.109-111 | Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. | |
44 | | §30,стр.112-113 | Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. | |
45 | | §31,стр.114-115 | Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. | |
46 | | §32,стр.116-119 | Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. | |
47 | | §33,стр.120-121 | Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. | |
48* | | | Навчальний проект Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). Узагальнення знань з теми « Екологія» | |
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування ( 12 год.) | ||||
49 | | §34,стр.124-127 | Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. | Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування; називає: - екологічні проблеми в Україні та в світі; - види забруднення довкілля; - критерії забруднення довкілля; - напрямки охорони природи в Україні та в світі; описує: - екологічний стан свого регіону; наводить приклади: - видів-вселенців свого регіону; - джерел забруднення довкілля; - видів, занесених до Червоної книги України; характеризує: - наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; - проблеми акліматизації та реакліматизації видів; пояснює: - необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; - необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; - необхідність раціонального використання природних ресурсів; Діяльнісний компонент складає карту: - екологічного стану свого регіону; моделює: - способи утилізації відходів; порівнює: - ступінь забруднення окремих територій України; застосовує: - екологічні знання в повсякденній діяльності. Ціннісний компонент дотримується правил: - охорони навколишнього середовища; - екологічної етики; оцінює: - вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів; висловлює судження щодо: - значення екологічних знань; - значення концепції сталого розвитку; - шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; - шляхів раціонального використання природних ресурсів; виявляє власну позицію щодо: дієвості екологічної політики в Україні. |
50 | | §35,стр.128-129 | Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. | |
51 | | §36,стр.130-133 | Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. | |
52 | | §37,стр.134-137 | Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. | |
53 | | §38,стр.138-141 | Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. | |
54* | | §39,стр.142-145 | Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. | |
55 | | §40,стр.146-148 | Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. | |
56 | | §40,стр.149 | Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. | |
57 | | §41,стр.150-151 | Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. Практична робота №3 «Оцінка екологічного стану свого регіону». | |
58 | | §42,стр.152-155 | Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. | |
59 | | §43,стр.156-159 | Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. | |
60* | | | Узагальнення знань з теми « Сталий розвиток та раціональне природокористування» | |
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (10 год.) | ||||
61 | | §44,стр.162-165 | Завдання та досягнення сучасної селекції. | Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека називає: - сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів; наводить приклади: - застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; - використання стовбурових клітин; характеризує: - явище гетерозису та його генетичні основи; - досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. - пояснює: - значення досягнень генетичної та клітинної інженерії. Діяльнісний компонент Порівнює ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології. робить висновки про: - застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища; застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології Ціннісний компонент висловлює судження про: - внесок вітчизняних учених у розвиток селекції, біотехнології і медицини; - перспективи використання генетично модифікованих організмів; - клонування організмів; - досягнення та ризики генної інженерії людини; - небезпеку створення та застосування біологічної зброї; виявляє власну позицію щодо: - дотримання біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях. |
62 | | §44,стр.166-167 | Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. | |
63 | | §45,стр.168-171 | Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. | |
64 | | §46,стр.172-175 | Явище гетерозису та його генетичні основи. | |
65 | | §47,стр.176-179 | Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. | |
66 | | §48,стр.180-183 §49,стр.184-187 | Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини. | |
67* | | | Контрольна робота №2 | |
68 | | §50,стр.188-191 | Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. | |
69 | | | Навчальний проект. Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. | |
70 | | §51-52, стр.192-201 | Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства |
Комментариев нет:
Отправить комментарий