Тільки той стане справжнім учителем, хто ніколи не забуває,що сам був дитиною. В.О.Сухомлинський

11 клас


Календарне планування уроків біології і екології  11 клас
Рівень стандарту (70 годин – 2 години на тиждень)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, біологія і екологія  10-11 класи. Рівень стандарту
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Підручник Біологія і екологія (рівень стандарту) для 11 класів ЗСО Костянтин Задорожний
№ з/п
Дата
ДЗ
Тема уроку
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
                                                 Тема 5. Адаптації (20 год.)
1*

§1, стр. 4-8
Вступний  інструктаж з БЖД
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання.

Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм
формулює:
- принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання;
- правило обов’язкового заповнення екологічної ніші;
називає:
- основні властивості адаптацій;
- параметри екологічної ніші;
- способи терморегуляції організмів;
- основні форми симбіозу організмів;
- форми паразитизму;
- типи адаптивних біологічних ритмів організмів;
наводить приклади:
- адаптацій організмів до різних середовищ мешкання;
- адаптацій людини до різних умов проживання
- адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин;
описує:
- адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання;
характеризує:
- коадаптації організмів;
-   типи біологічних ритмів: зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні, річні, багаторічні;
пояснює:
- молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем;
- відносний характер адаптацій;
- біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана;
- генетичну основу формування адаптацій.
Діяльнісний компонент:
визначає:
- ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання;
розпізнає :
- приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми;
порівнює:
- особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини;
- адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання;
складає схеми:
- комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів;
моделює:
- наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів;
Ціннісний компонент
робить висновок:
- про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу,
- про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем;
- про адаптивне значення фотоперіодизму.
дотримується правил:
- здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу;
обґрунтовує судження:
- про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів,
виявляє ставлення до:
- підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму.
2

§2, стр. 8-12
Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій.
3

§3, стр.12-14
Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів.
4

§4, стр.14-18
Поняття про адаптивну радіацію.
5

§5, стр.18-20
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види.
6

§6, стр. 20-24
Основні середовища існування та адаптації до них організмів.
7*

§6, стр. 20-24
Водне середовище існування
8

§6, стр. 20-24
Наземно-повітряне середовище існування
9

§6, стр. 20-24
Ґрунтове середовище існування
10

§7, стр. 24-30
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації.
11

§8, стр. 30-34
Способи терморегуляції організмів.
12

§9, стр.34-36
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.
13

§10, стр.36-40
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі.
14

§11, стр.40-42
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.
15

§12, стр.42-44
Симбіоз та його форми.
16

§13, стр.44-48
Паразитизм. Організм як середовище мешкання.
Практична робота№1
1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування
17

§14, конспект
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна.
18

§14, конспект
Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.
19

§15, стр.52-54
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.
20*


Узагальнення з теми «Адаптації»
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя ( 15 год.)
21

§16, стр.56-58
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя.
Знаннєвий компонент
оперує термінами:
- здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання;
називає:
- науки, що вивчають здоров’я людини;
- шляхи зараження інфекційними хворобами;
- чинники неінфекційних хвороб людини;
наводить приклади:
- профілактичних заходів щодо хвороб людини;
Діяльнісний компонент
характеризує:
- принципи здорового способу життя;
- імунну систему людини, особливості її функціонування;
пояснює:
- механізми взаємодії системи антиген-антитіло;
- заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом);
Ціннісний компонент
оцінює:
- вплив регулярних тренувань і рухової активності,  на здоров’я людини;
- вплив харчування на здоров’я людини;
обґрунтовує судження про:
- необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах;
- необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті;
- негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини;
виявляє власне ставлення:
- до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій;
- до особистої та громадської профілактики захворювань
робить висновки:
-  активний спосіб життя це основа збереження здоров’я;
- особиста гігієна це умова ефективної  профілактики різних захворю­вань.
22

§17, стр.58-62
Складові здорового способу життя:раціональне харчування,
23

§17, стр. 58-62
Рухова  активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок.
24

§18, стр. 62-66
Безпека і статева культура.
25

§19, стр. 66-67
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю,
26

§19, стр. 67-69
Негативний вплив на здоров’я людини куріння..
27*

 §19, стр. 69
Негативний вплив на здоров’я людини наркотиків.
28

§20, стр. 70-71
Вплив стресових факторів на організм людини.
29

конспект
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.
30

§21, стр.72-73
Імунна система людини, особливості її функціонування.
31

§21, стр.74-75
Імунокорекція. Імунотерапія.
32*


Контрольна робота №1
33

§22,стр.76-83
Профілактика неінфекційних захворювань
34

§23,стр.84-87
Профілактика інфекційних, інвазійних  захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.
Навчальний проект
«Особиста програма зміцнення здоров’я».
35*


Тематичний контроль
Практична робота №2 «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань».
Тема 7. Екологія (орієнтовно 13 год.)
36

§24,стр.90-92
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками.
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера;
називає:
-   екологічні закони і їхнє значення;
-   шляхи асиміляції, передачі та розсіювання енергії в екосистемах;
-   основні біоми Землі;
-   ключові біогеохімічні цикли;
наводить приклади:
-   екологічних чинників та їхньої взаємодії;
-   типів взаємодій популяцій у екосистемах;
-   трофічних ланцюгів та трофічних сіток;
характеризує:
- процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері;
- дію екологічних чинників;
- принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі;
- властивості та характеристики екосистем.
Діяльнісний компонент
встановлює:
- елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами;
аналізує:
- залежність життєдіяльності організмів від середовища існування;
-дію в природі законів оптимуму, взаємо компенсації екологічних факторів;
- закономірності структур популяцій;
- механізми дії екологічних чинників;
- механізми інтеграції складових екосистеми;
складає схеми:
- біогеохімічних циклів;
- трофічних ланцюгів та трофічних сіток;
порівнює:
Ціннісний компонент
висловлює судження щодо:
- значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду;
37

§24,стр.93
Екологічні закони.
38

§25,стр.94-97
Екологічні чинники та їхня класифікація.
39

§26,стр.98-99
Закономірності впливу екологічних чинників на організми  та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види..
40

§27,стр.100-103
Популяції. Класифікація популяцій.
Структура та характеристики популяцій.
41

§28,стр.104-107
 Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах.
42*

§29,стр.108-109
Властивості та характеристики екосистем.
43

§29,стр.109-111
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах.
44

§30,стр.112-113
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.
45

§31,стр.114-115
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.
46

§32,стр.116-119
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери.
47

§33,стр.120-121
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.
48*


Навчальний проект
Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних).
Узагальнення знань з теми « Екологія»
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування ( 12 год.)
49

§34,стр.124-127
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями:
сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування;
називає:
- екологічні проблеми в Україні та в світі;
- види забруднення довкілля;
- критерії забруднення довкілля;
- напрямки охорони природи в Україні та в світі;
описує:
- екологічний стан свого регіону;
наводить приклади:
- видів-вселенців свого регіону;
- джерел забруднення довкілля;
- видів, занесених до Червоної книги України;
характеризує:
- наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема;
- проблеми акліматизації та реакліматизації видів;
пояснює:
- необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів;
- необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища;
- необхідність раціонального використання природних ресурсів;
Діяльнісний компонент складає карту:
- екологічного стану свого регіону;
моделює:
- способи утилізації відходів;
порівнює:
- ступінь забруднення окремих територій України; застосовує:
- екологічні знання в повсякденній діяльності.
Ціннісний компонент дотримується правил:
- охорони навколишнього середовища;
- екологічної етики;
оцінює:
- вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів;
висловлює судження щодо:
- значення екологічних знань;
- значення концепції сталого розвитку;
- шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону;
- шляхів раціонального використання природних ресурсів;
виявляє власну позицію щодо: дієвості екологічної політики в Україні.
50

§35,стр.128-129
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.
51

§36,стр.130-133
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини.
52

§37,стр.134-137
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.
53

§38,стр.138-141
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.
54*

§39,стр.142-145
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів.
55

§40,стр.146-148
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів.
56

 §40,стр.149
Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.  
57

§41,стр.150-151
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди.
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України.
Практична робота №3
«Оцінка екологічного стану свого регіону». 
58

§42,стр.152-155
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку.
59

§43,стр.156-159
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.
60*


Узагальнення знань з теми « Сталий розвиток та раціональне природокористування»
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (10 год.)
61

§44,стр.162-165
Завдання та досягнення сучасної селекції.
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека
називає:
- сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів;
наводить приклади:
- застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції;
- використання стовбурових клітин;
характеризує:
- явище гетерозису та його генетичні основи;
- досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства.
- пояснює:
- значення досягнень генетичної та клітинної інженерії.
Діяльнісний компонент
Порівнює
ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології.
робить висновки про:
- застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;
застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології
Ціннісний компонент
висловлює судження про:
-   внесок вітчизняних учених у розвиток селекції, біотехнології і медицини;
-   перспективи використання генетично модифікованих організмів;
-   клонування організмів;
- досягнення та ризики генної інженерії людини;
-   небезпеку створення та застосування біологічної зброї;
виявляє власну позицію щодо:
- дотримання  біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях.
62

§44,стр.166-167
Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.
63

§45,стр.168-171
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів.
64

§46,стр.172-175
Явище гетерозису та його генетичні основи.
65

§47,стр.176-179
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості.
66

§48,стр.180-183
§49,стр.184-187
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини.
67*


Контрольна робота №2
  68

§50,стр.188-191
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології.
69


Навчальний проект. Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти.
70

§51-52,
стр.192-201
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства


Комментариев нет:

Отправить комментарий