Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 9 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. | Підручник: Соболь В.І. Біологія: підручник для 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Валерій Соболь – Кам’янець-Подільський.: Абетка, 2017. – 288 с., іл. |
№ п/п | Дата | Тема уроку | Практична частина | Домашнє завдання | Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів | |
ВСТУП (2 год.) | ||||||
1. | | 1. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології. | | §1 опрацювати | Діяльність(уміння) практикує: - методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації; моделює / створює моделі: - простих біологічних систем різних рівнів (наприклад, системи органів людини, угруповання тощо) | Знання оперує термінами: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; - зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
2. | | 2. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. | | §2 опрацювати | Ставлення усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів | |
ТЕМА 1. ХІМІЧНИЙ СКЛАД КЛІТИНИ (10 год.) | ||||||
3. | | 1.Хімічний склад клітини. Неорганічні сполуки. | | §3 опрацювати | Діяльність(уміння) розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул | Знання оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; - будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; - будову й функції нуклеїнових кислот; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; пояснює: - необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; - роль АТФ у життєдіяльності організмів; - роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
4. | | 2. Вода, її основні властивості. | | §4 опрацювати | ||
5. | | 3. Органічні молекули. Біополімери. | | §5 опрацювати | ||
6. | | 4.Вуглеводи: властивості та біологічна роль. | | §6 опрацювати | ||
7. | | 5. Ліпіди: властивості та біологічна роль. | | §7 опрацювати | ||
8. | | 6. Білки: структурна організація та основні функції. | | §8 опрацювати | ||
9. | | 7. Нуклеїнові кислоти. Будова та функції ДНК | | §9 опрацювати | ||
10. | | 8. Будова та функції РНК. АТФ. | | §10 (ст.40-41) опрацювати | ||
11. | | 9. Ферменти, їх роль у клітині. | Лабораторне дослідження. Властивості ферментів | §10 (41-42) опрацювати | Ставлення висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі; - щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок: - про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування; - про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер, Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін, О. В. Данилевський, Я. О. Парнас) | |
12. | | 10. Практична робота №1 Розв`язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. | Практична робота №1 Розв`язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. | §3-10 повторити | ||
ТЕМА 2. СТРУТУРА КЛІТИНИ (7 год.) | ||||||
13. | | 1. Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії. | | §11 опрацювати | Діяльність(уміння) порівнює: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує: - взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра | Знання оперує термінами: - еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає: - методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує: - хімічний склад клітинної мембрани |
14. | | 2. Клітина та її структура. | | §12 опрацювати | ||
15. | | 3. Клітинна мембрана. | | §13 опрацювати | ||
16. | | 4. Цитоплазма та основні клітинні органели | | §14 опрацювати | ||
17. | | 5. Ядро:структурна організація та функції. | | §15 опрацювати | ||
18. | | 6. Різноманітність клітин. | Лабораторна робота № 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. | §16 опрацювати | ||
19. | | 7. Контрольна робота №1: «Структура клітини» | | §§11-16 повторити | Ставлення застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.) | |
ТЕМА 3. ПРИНЦИПИ ФУНКЦІОНУВАННЯ КЛІТИНИ (6 год.) | ||||||
20. | | 1.Обмін речовин та енергії в клітині. | | §17 опрацювати | Діяльність(уміння) характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин; аналізує: - вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин); порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу | Знання оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині |
21. | | 2. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. | | §18 опрацювати | ||
22. | | 3. Клітинне дихання, його біохімічні механізми. | | §19 опрацювати | ||
23. | | 4. Фотосинтез: світлова та темнова фази. | | §20 опрацювати | ||
24. | | 5. Хемосинтез. Потік речовин, енергії та інформації з клітини. | | §21 опрацювати | Ставлення висловлює судження: - щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів; - щодо планетарної ролі фотосинтезу; застосовує знання про: - процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя; робить висновок: - про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів; - про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів | |
25. | | 6. Узагальнення знань за темою «Принципи функціонування клітини» | | §§17-21 повторити | ||
ТЕМА 4. ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ СПАДКОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ (12 год.) | ||||||
26. | | 1. Ген та його будова. Геном про- та еукаріотів. | | §§22-23 опрацювати | Діяльність(уміння) характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу | Знання оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
27. | | 2. Хромосоми: будова та функції. | | §24 опрацювати | ||
28. | | 3. Транскрипція. Основні типи РНК. | | §25 опрацювати | ||
29. | | 4. Генетичний код. Біосинтез білка. | | §26 опрацювати | ||
30. | | 5. Подвоєння ДНК. Репарація пошкоджень ДНК. | | §27 опрацювати | ||
31. | | 7. Практична робота №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції. | 7. Практична робота №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції. | §§25-27 повторити | ||
32. | | 8. Поділ клітин. Клітинний цикл. Мітоз. | Лабораторне дослідження. Фази мітозу. | §28 опрацювати | ||
33. | | 9. Мейоз. Рекомбінація ДНК. | | §29 опрацювати | ||
34. | | 10. Статеві клітини та запліднення. | | §30 опрацювати | ||
35. | | 11.Закономірності індивідуального розвитку організмів. | | §§31-32 опрацювати | ||
36. | | 12. Узагальнення знань за темою: «Збереження та реалізація спадкової інформації» | | §§ 22-32 повторити | Ставлення робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини | |
ТЕМА 5. ЗАКОНОМІРНОСТІ УСПАДКУВАННЯ ОЗНАК (12 год.) | ||||||
37. | | 1. Класичні методи генетичних досліджень. | | §33 опрацювати | Діяльність (уміння) застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини | Знання оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
38. | | 2. Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ закони. | | §34 опрацювати | ||
39. | | 3. Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон. | | §35 опрацювати | ||
40. | | 4. Ознака організму як результат взаємодії генів. | | §36 опрацювати | ||
41. | | 5. Поняття про зчеплення генів. Хромосомна теорія спадковості. | | §37опрацювати | ||
42. | | 6. Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. | | §38 опрацювати | ||
43. | | 7. Практична робота № 3. Складання схем схрещування. | 7. Практична робота № 3. Складання схем схрещування. | §§34-38 повторити | ||
44. | | 8. Форми мінливості: комбінативна, модифікаційна, мутаційна. | | §§39-40 опрацювати | ||
45. | | 9. Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин. | Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин. | §§39-40 повторити | ||
46. | | 10. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. | | §41опрацювати, підготувати міні-проект «Складання власного родоводу». | Ставлення висловлює судження: - про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці; - щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин); усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) | |
47. | | 11.Медична генетика. Міні-проект «Складання власного родоводу». | | §42опрацювати | ||
48. | | 12. Узагальнення знань за темою: «Закономірності успадкування ознак» | | §§33-42 опрацювати | ||
ТЕМА 6. ЕВОЛЮЦІЯ ОРГАНІЧНОГО СВІТУ (8 год.) | ||||||
49. | | 1.Розвиток еволюційних поглядів.Перше еволюційне вчення Ж. Б. Ламарка. | | §43 опрацювати | Діяльність (уміння) характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі | Знання оперує термінами: - вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять: - конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює: - основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції; - види природного добору; - різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія); - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів як результат еволюції; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох |
50. | | 2. Еволюційне вчення Ч.Дарвіна. | | §44 опрацювати | ||
51. | | 3. Еволюційні чинники. | § | §45 опрацювати | ||
52. | | 4. Популяція. Мікроеволюція. Вид. Видоутворення. | | §46 опрацювати | ||
53. | | 5. Макроеволюція. | | §47 опрацювати | ||
54. | | 6. Еволюція людини. | | §48 опрацювати | Ставлення висловлює судження: - щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини; робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; - про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.), у тому числі й українських (О. О. Ковалевський) | |
55. | | 7. Походження та історичний розвиток життя. | | §49 опрацювати | ||
56. | | 8.Узагальнення знань за темою:«Еволюція органічного світу». | | §§43-49 повторити | ||
ТЕМА 8. НАДОРГАНІЗМОВІ БІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ (9 год.) | ||||||
57. | | 1. Екосистема. Різноманітність екосистем. | | §54 опрацювати | Діяльність(уміння) застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: - дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; - природні та штучні екосистеми; описує: - антропічний вплив на природні екосистеми; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті | Знання оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
58. | | 2. Екосистеми та їх функціонування. | | §55 опрацювати | ||
59. | | 3. Екологічні чинники. | | §56 опрацювати | ||
60. | | 4. Середовище існування. | | §57 опрацювати | ||
61. | | 5. Екосистеми та їхня стабільність. | | §58 опрацювати | ||
62. | | 6. Біосфера як цілісна система. | | §59 опрацювати | ||
63. | | 7. Біосфера та її збереження. | | §60 опрацювати, підготувати міні-проект | ||
64. | | 8. Міні-проект «Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості». | | §§59-60 повторити | ||
65. | | 9. Контрольна робота №2 «Надорганізмові біологічні системи». | | §§54-60 повторити | Ставлення робить висновок: - про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля | |
ТЕМА 9. БІОЛОГІЯ ЯК ОСНОВА БІОТЕХНОЛОГІЇ ТА МЕДИЦИНИ (4 год.) | ||||||
66. | | 1.Поняття про селекцію. Методи селекції. | | §61-62 опрацювати | Діяльність (уміння) порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами | Знання оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
67. | | 2. Біотехнологія. | | §63 опрацювати | ||
68. | | 3.Основи генетичної інженерії. Генетично модифіковані організми. | | §64-65 опрацювати | ||
69. | | 4. Клітинна інженерія. | | §66 опрацювати | Ставлення застосовує знання для оцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень | |
УЗАГАЛЬНЕННЯ | ||||||
70. | | 1. Основні властивості живих систем. | | _______ | Діяльність(уміння) характеризує: - основні загальні властивості живих систем | Знання оперує термінами: - система |
Комментариев нет:
Отправить комментарий