Тема: Екскурсія:
«Фенологічні спостереження (місяць лютий)»
Мета :
─ навчальна : розширити знання учнів про групи
рослин та вчити їх фенологічні особливості за істотними ознаками;
─ розвиваюча : розвивати вміння аналізувати,
порівнювати об’єкти живої і неживої
природи; робити висновки; доводити власну думку; розвивати вміння працювати за
інструкцією; застосовувати знання в нових ситуаціях; співпрацювати з іншими
учасниками навчального процесу; співпрацювати в групі;
─ виховна : формувати позитивне ставлення до
однокласників; вміння з повагою слухати думки учасників своєї групи та
учасників інших груп; виховувати бережливе ставлення до оточуючого довкілля.
Задачі : відпрацювання вмінь роботи в групах,
пізнавати об’єкти навколишнього середовища, розуміти спільні та відмінні ознаки
живої та неживої природи, застосовувати набуті знання при виконанні практичних
завдань.
Тип : комбінований
Вид : екскурсія
Обладнання : фотографії, ІКТ.
І. Організація класу.
Інструктаж
учнів з правил безпеки під час проведення екскурсії.
ІІ. Загальна мотивація. Постановка мети та завдань уроку.
Горішок знань
міцний – це знає кожен,
Та ми не
звикли відступати.
Його нам
розколоти допоможе
Бажання все на
світі знати.
Краса природи — справжнє диво.
Все неповторне і живе.
Де не поглянь, скрізь так красиво
Все неповторне і живе.
Де не поглянь, скрізь так красиво
ІІІ. Актуалізація знань і чуттєвого досвіду учнів.
IV. Діяльнісно-пошуковий етап.
1. Складання карти пам’яті.
- Зараз ми
відправимось досліджувати наше шкільне подвір’я. А щоб наше дослідження було ретельним і ми нічого не
пропустили, нам допоможе карта пам’яті.
Теоретичний матеріал
Місяць лютий – переддень весни. Це місяць останніх
морозів, колючих хуртовин та снігових заметів.
«Лютень» – давньоруська назва лютого. Цей
завершальний місяць зими в деякі роки буває дуже суворим і за лютістю не
поступається навіть місяць січня. «Февраль днями ображений, тому і злий» –
говорить приказка. За велику кількість снігопадів і хуртовин його називали
також «снежень».
У стародавніх римлян він називався фебруаріус. Цей місяць присвячувався богу підземного царства Фебруусу.
У стародавніх римлян він називався фебруаріус. Цей місяць присвячувався богу підземного царства Фебруусу.
«Віхоли да хуртовини під лютому полетіли» і «Февраль
зиму видуває» – говорять в народі.. Протягом лютого триває наростання снігового
покриву; в окремі дні відзначаються тумани і ожеледь. Місячна кількість опадів
становить 23-25 мм.
Хочеться декілька слів сказати про особливості нинішньої зими. Вона видалася на рідкість теплою. Досить сказати, що за цю зиму на території України в середньому випало опадів в 2,5 рази менше середньої норми, а цьогорічний лютий виявився самим теплим місяцем зими за декілька століть спостережень.
Лютий, по-народному, дволикий місяць: і лютень, і бокогрей. «Лютий – криві дороги”, “Лютий-бокогрій – сонце пригріває збоку, а в тіні мороз хапає за ніс», «Зима з весною зустрічається вперше»і»Лютому-батюшці – заметілі»- такі приказки про це пори року. І кожна з них точно помічає особливості останнього місяця зими.
Хочеться декілька слів сказати про особливості нинішньої зими. Вона видалася на рідкість теплою. Досить сказати, що за цю зиму на території України в середньому випало опадів в 2,5 рази менше середньої норми, а цьогорічний лютий виявився самим теплим місяцем зими за декілька століть спостережень.
Лютий, по-народному, дволикий місяць: і лютень, і бокогрей. «Лютий – криві дороги”, “Лютий-бокогрій – сонце пригріває збоку, а в тіні мороз хапає за ніс», «Зима з весною зустрічається вперше»і»Лютому-батюшці – заметілі»- такі приказки про це пори року. І кожна з них точно помічає особливості останнього місяця зими.
Замети досягають у лютому найбільшою величини. Як
звичайно, перша декада місяця – сама студена, заметільна пора, час сильних
буранов. Промерзають на велику глибину водойми, часто бувають ночі з
морозами-Тріскун. У садах, парках, у лісі чується деколи сильний тріск – це
з’являються морозобойние тріщини на деревах з твердою деревиною від різкої
зміни денної і нічної температури. Для оберігання дерев від псування
рекомендується обмазувати нижню частину стовбурів вапняним розчином, так як
через морозобойние тріщини в тканини дерева можуть проникнути спори грибів і
викликати його гниття.
Днем починає злегка пригрівати сонце, відтають з
південного боку стовбури дерев, а на дахах з’являються бурульки, в відлиги сніг
покривається зверху крижаною скоринкою – настом. Це місяць контрастів. У лютому
йде боротьба між зимою і весною. Морози в середині лютого – останнє зусилля
зими перед насувається навесні. Незважаючи на сонячні дні, земля промерзає ще
глибше і це пов’язано з тим, що близько 90% сонячної енергії відбивається
білосніжною поверхнею. Сніг не тільки охолоджує земну поверхню, але і захищає
її від глибокого промерзання, сприяє збереженню життя тварин і рослин. Повітря
близько поверхні снігу холодніше, а отже, і важче, через цю неоднорідності він
ніби збавляє свою рухливість і зменшує силу вітру. Сніг впливає також на
вологість повітря, як всякі опади він може випаровуватися і очищати повітря.
День від дня стає світліше, небосхил все частіше освітлюється сонцем, яскравим, але ще безсилим давати тепло. Дні усе длиннее, ясніше.
День від дня стає світліше, небосхил все частіше освітлюється сонцем, яскравим, але ще безсилим давати тепло. Дні усе длиннее, ясніше.
Теплий лютий супроводжує зазвичай весна з
заморозками, не дарма кажуть у народі: «Лютий воду підпустить, а березень підбере», «Колі лютий
не холодний, погано про те думає березень».
Останній бій дає зима в свій останній місяць, тому лютий – час контрастів. Ще стоять морози, вирують хуртовини, але вже відчувається наближення весни.
Із збільшенням дня (а він додався до лютого на 1,5 години) спостерігаються і типово весняні добові коливання температури повітря.
Останній бій дає зима в свій останній місяць, тому лютий – час контрастів. Ще стоять морози, вирують хуртовини, але вже відчувається наближення весни.
Із збільшенням дня (а він додався до лютого на 1,5 години) спостерігаються і типово весняні добові коливання температури повітря.
Не поскупилися наші пращури на прізвиська лютого.
Називали його вьюговієм:
«Лютий-вьюговій
– місяць лютий, запитує, як взутий». У ті часи, коли Новий рік святкували в
березні, величали лютого «Січень»:
він відтинав один рік від іншого. Був він і межень (межа зими і весни), і
снежень, і лютні. А для другої половини лютого найбільше підходить ще одне його
прізвисько – «бокогрій»:
на сонячній стороні пригрівати починає.
15 лютого, як в народі говорили, зима з весною
зустрічається. Звісилися з дахів бурульки-переростки, затенькалі перші, поки що
боязкі, капежу. Про весну перш судили так: якщо на цей день встановиться
відлига – весна рання і тепла, коли холоду загорнутий – весна холодна, а якщо
випаде в цей день сніг – до затяжної і дощовою весни.
Змінюється
поведінка птахів. Лісові барабанщики – дятли починають
вистукувати на сушіни дріб. Далеко, далеко по лісі розноситься стукіт лісового лікаря – строкатого дятла.
Чується коротенька срібляста пісенька пищухи і свист повзика. У просторах піднебесся
пікірують у шлюбному польоті чорні ворони. Навколишні ліси і поля часто
оголошуються їх переривчастим, гортанним клекотом «кр-ріг, кр-ріг». Хвилюючі і
по-своєму музичні звуки. Близькість весни оживила цих похмурих птахів.
По-весняному стрекочуть сороки, все частіше відлітаючи з населених місць в ліс.
Зате в містах як і раніше багато сірих ворон і галок, але політ їх стає і
бадьоріше і грайливі. Глухарі мешкають в сосниках, у глухих ярів, рябчики – в
ялинниках з березняком. Тетерева, глухарі і рябчики припиняють ночівлі в снігу,
як тільки з’явиться наст. Бувають випадки загибелі цих птахів на ночівлях, коли
після денної відлиги вночі підморозить і птиці не в силах пробити крижаний
ковпак. Глухарі з дерев злітають на сніг, залишаючи на ньому ланцюжка
хрестиків.
У лісі поступово зникають ошатні снігурі, жваві
чечітки і чубаті омелюхи.
На сонячних галявинах чуються перші, спочатку боязкі, весняні голоси великих синиць: «зінзівер, зінзівер, зінзівер». Красиві, моторні ці птахи. Грудка у них жовта, головка чорна, щічки білі, а під шийкою чорний галстучек.
На сонячних галявинах чуються перші, спочатку боязкі, весняні голоси великих синиць: «зінзівер, зінзівер, зінзівер». Красиві, моторні ці птахи. Грудка у них жовта, головка чорна, щічки білі, а під шийкою чорний галстучек.
У багатьох тварин настає шлюбна пора – гон. Лисиці
бігають парами. Про це вас попередить їх хрипкий, уривчастий гавкіт. Хитра
лисиця насилу відшукує собі їжу. Доводиться під час прогулянок частіше прислухатися
адже з-під скрижанілі снігу запах полівок проникає дуже слабо. Здається, лише
тільки вовкам в цей час роздолля. По пухкому глибокому снігу їм нелегко зловити
зайця, а як тільки з’явиться міцний наст, вовки зможуть швидше добувати собі
їжу. У лютому у вовків відбувається гон. Вовчі зграї розпадаються, досвідчені
хижаки відокремлюються, у них також утворюються пари. Відбуваються запеклі
сутички, в яких перемагає сильніший і спритніший самець. До кінця місяця в
лісових хащах і болотах пари вовків влаштовують лігва.
Лісові велетні-лосі скинули свою важку «корону» – широкі лопатоподібні роги. Осінню роги відростуть, і стануть вони ще гарніше і могутніше
колишніх – число відростків на них збільшиться. Лосям в цю пору важко
переміщатися для відшукування корму, тому вони живуть на обмежених ділянках
лісу. У ведмедиць в барлогах з’являються маленькі, з кулак, ведмежата, по 0,5
кг кожен. Їх буває від одного до чотирьох, найчастіше два; народжуються вони
сліпими і безпомічними, бачити починають через місяць. І хоча сама ведмедиця
всю зиму нічого не їсть, годує їх до весни своїм молоком. Настають «весілля» і
у деяких зайців: їх збирається в одному місці декілька і влаштовують вони щось
на зразок танців і бігових змагань на снігу. Лише самий жвавий і швидкий може бути вибраний зайчихою.
Все частіше і частіше зустрічаються парні сліди
білок. Лише в снігопади і хуртовини відсиджуються вони у своїх гніздах , не
наважуючись спуститися з дерев на землю. У ясні сонячні дні лютого самці
шукають самок, сваряться між собою. Трохи забарився – будеш не тільки без пари,
а й станеш легкою здобиччю куниці – цього обережного і спритного звірка.
Бобри зламують лід і вилазять на волю.
Бобри зламують лід і вилазять на волю.
Після сніжних зим спостерігається велика кількість
найбільш численних у наших краях бурозубок
або землерійок,
яких легко впізнати по витягнутій мордочці, у вигляді хоботка, бархатистому
хутрі і маленьким бусінковідним очках. У сніжні зими ці комахоїдні тварини
легко здобувають собі їжу під снігом. І якщо влітку бурозубки харчуються в
основному комахами, молюсками, дощовими черв’яками, дрібними бурими жабами і
навіть мишоподібними гризунами, то в зимовий період часу переходять на опале
насіння берези, липи і ялини. Відомо, що бурозубки не можуть перебувати без
їжі більше 6 годин – вони гинуть. Цілодобова активність цих звірків і висока
чисельність свідчать про їх великому значенні в житті лісу.
У малосніжні зими з сильними морозами, коли грунт
глибоко промерзає, гине велика кількість кротів, також відносяться до ряду комахоїдних.
Підлідний лов риби поліпшується у другій половині лютого. Такі види, як лящ, густера, плотва, починають виходити з глибин на більш дрібні місця.
Погано зараз звірам і пернатим. Кормів немає, та й холод здорово пробирає. Ось тому і туляться вони ближче до людського житла, можливо щось перепаде з їжі. Добре лише тим, хто з осені запас достатню кількість корму в свої затишні нори і дупла..
Підлідний лов риби поліпшується у другій половині лютого. Такі види, як лящ, густера, плотва, починають виходити з глибин на більш дрібні місця.
Погано зараз звірам і пернатим. Кормів немає, та й холод здорово пробирає. Ось тому і туляться вони ближче до людського житла, можливо щось перепаде з їжі. Добре лише тим, хто з осені запас достатню кількість корму в свої затишні нори і дупла..
2. Робота в групах.
Групи
формуються шляхом жеребкування за допомогою кружечків:
І група –
сині; ІІ група – фіолетові; ІІІ група – зелені;
Завдання 1
І група : описати фенологічні спостереження за змінами
погоди у лютому
ІІ
група : описати спостереження за тваринами (птахи) у
лютому
ІІІ група
: описати спостереження за тваринами у
лютому
Перевірка
виконаної роботи.
Кожна група доповідає
про результати своєї діяльності.
При
необхідності вчитель допомагає
визначитись з назвами рослин.
Завдання 2
Кожна група отримує фотографію куточка шкільного
подвір’я, знаходить його і визначає, які рослини та птахи знаходяться там.
V. Підсумок.
Комментариев нет:
Отправить комментарий